Klantportaal Mijn Overijssel en eHerkenning

Als u inlogt op de  formulieren met DigiD of eHerkenning dan komen de opgeslagen en verzonden formulieren automatisch beschikbaar in het klantportaal Mijn Overijssel.

Per 2 mei 2024 is inloggen met digiD of eHerkenning EH3 verplicht
Vanaf 2 mei 2024 is inloggen met DigiD (particulieren met gebruikersnaam/wachtwoord en sms-controle) en eHerkenning (organisaties en minimaal EH3) verplicht.

Hoe kunt u gebruik maken van het klantportaal?

Als u inlogt met DigiD of met eHerkenning dan maakt u automatisch gebruik van het klantportaal Mijn Overijssel. U kunt u (opgeslagen) formulier terugvinden in Mijn Overijssel.

Wat kunt u verwachten in het klantportaal als u inlogt met eHerkenning of DigiD?

Heeft u ingelogd op onze formulieren dan ziet u de volgende gegevens terug in het klantportaal Mijn Overijssel. 

  • Uw tijdelijk opgeslagen formulieren.
  • Uw openstaande zaken met een statusoverzicht.
  • Uw afgehandelde zaken met het resultaat.

​​U kunt in het klantportaal Mijn Overijssel:

  • uw tijdelijk opgeslagen formulieren zelf verwijderen;
  • uw contactgegevens aanpassen zoals telefoonnummer en e-mailadres;
  • memo's toevoegen aan een zaak. De memo's kunnen wij zien als wij uw zaak in behandeling hebben;
  • bijlagen nasturen die bij een zaak horen. In het formulier hoeft u dan geen NAW-gegevens in te vullen.​​​​​​
Wie heeft er toegang tot het klantportaal?

U bent, als aanvrager, de enige die toegang heeft tot het klantportaal. Niemand anders kan uw gegevens inzien. Ook wij niet.

Wat vindt u niet terug in het klantportaal?
  • U kunt geen formulier starten vanuit het klantportaal. Dit doet u op de productpagina.
  • U kunt geen ingediende subsidieaanvragen terugvinden die u vóór 2023 heeft ingediend. Die gegevens kunt u opvragen bij het Overijssel Loket. 


DigiD of eHerkenning?

Als u een particuliere aanvrager bent dan logt u in met DigiD. Per 2 mei 2024 is inloggen met een sms-code verplicht. Doet u een aanvraag voor een bedrijf, stichting of vereniging dan maakt u gebruik van eHerkenning (nu nog minimaal EH2). Vanaf 2 mei 2024 is inloggen met een eHerkenningsmiddel EH3 verplicht.

DigiD bij de Provincie Overijssel

U kunt inloggen met een sms-code. Heeft u een formulier ingezonden dan kunt u de aanvraag van begin tot eind volgen via het klantportaal Mijn Overijssel. Niemand anders kan uw formulieren zien. Ook wij niet. Ziet u uw aanvraag niet in het klantportaal neem dan contact op met het Overijssel Loket: 038 499 88 99.

Vanaf 2 mei 2024 verandert het inloggen met DigiD

Wij zijn verplicht om ervoor te zorgen dat u uw zaken veilig en betrouwbaar kunt regelen bij de provincie Overijssel. Daarom gaan wij over op verplicht inloggen. Wij verhogen het betrouwbaarheidsniveau van de DigiD van niveau Basis naar niveau Midden. Dit betekent dat u inlogt met een gebruikersnaam met wachtwoord én een sms-code. Niveau Midden biedt meer veiligheid. Het is het meest gebruikte niveau en kan als de standaard worden gezien.

Het is nu nog niet verplicht om met DigiD in te loggen op de e-formulieren. U kunt het formulier ook invullen zonder in te loggen. Als u niet inlogt dan kunt u uw formulier niet tussentijds opslaan en is het formulier niet te zien in het klantportaal. Tot 2 mei 2024 kunt u nog inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord.

Ik wil DigiD aanvragen

Ga naar DigiD aanvragen | DigiD voor het gratis aanvragen van een DigiD.

eHerkenning bij de Provincie Overijssel

U kunt met uw eHerkenningsmiddel bij ons inloggen op de e-formulieren en op het klantportaal Mijn Overijssel. Heeft u een formulier ingezonden dan kunt u de aanvraag van begin tot eind volgen via het klantportaal Mijn Overijssel. Niemand anders kan uw formulieren zien. Ook wij niet.

Vanaf 2 mei 2024 is inloggen met EH3 verplicht

Wij zijn verplicht om ervoor te zorgen dat u uw zaken veilig en betrouwbaar kunt regelen bij de provincie Overijssel. Daarom gaan wij over op verplicht inloggen. Waarom betrouwbaarheidsniveau EH3? EH3 biedt meer veiligheid en is het meest gebruikte eHerkenningsmiddel en kan als de standaard worden gezien.

Het is nu nog niet verplicht om met eHerkenning in te loggen op de e-formulieren. U kunt het formulier ook invullen zonder in te loggen. Als u niet inlogt dan kunt u uw formulier niet tussentijds opslaan en is het formulier niet te zien in het klantportaal.Tot 2 mei 2024 kunt u nog inloggen met een Eherkenningsmiddel EH2.

• Heeft u een eHerkenning niveau EH1 of EH2? Dan dient u deze vóór 2 mei bij uw leverancier te laten verhogen naar niveau EH3.  

• Heeft u nog geen eHerkenning? Dan kunt u een eHerkenningsmiddel kopen bij één van de zes geselecteerde leveranciers. U gaat naar: eHerkenning | Leveranciersoverzicht. Daar vindt u ook alle informatie over het gebruik van eHerkenning. 

• Als u een middel op niveau EH3 heeft dan dient u mogelijk opnieuw voor de dienst, loket Overijssel, op of na 2 mei 2024 gemachtigd te worden om weer in te kunnen loggen.

​​​​​

Ik wil eHerkenning aanvragen

U kunt eHerkenning aanvragen bij 6 door de Rijksoverheid erkende leveranciers. Alleen zij mogen eHerkenning leveren. Het aanvragen van een eHerkenningsmiddel kost geld. Bekijk het stappenplan eHerkenning | Stappenplan eHerkenning aanvragen. Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en kan dus maar door 1 persoon gebruikt worden. Bedrijven en organisaties kunnen één of meer eHerkenningsmiddelen aanschaffen voor hun eigen medewerkers.

Voor welke dienst moet u gemachtigd worden?

U heeft voor Provincie Overijssel de dienst loket overijssel bij Provincie Overijssel nodig. De eHerkenningsleverancier of de Machtigingen Beheerder van uw eigen organisatie kan u machtigen.

Welk betrouwbaarheidsniveau voor eHerkenning heeft u nodig?

Om gebruik te kunnen maken van onze diensten heeft u vanaf 2 mei 2024 een eHerkenningsmiddel van minimaal niveau EH3 nodig. Heeft u een hoger niveau dan kunt u altijd inloggen op onze formulieren.Tot 2 mei 2024 kunt u nog inloggen met een Eherkenningsmiddel EH2.

De eerste keer dat u inlogt met EHerkenning

Wilt u een formulier invullen met eHerkenning dan moet u, alleen de eerste keer, uw contactgegevens invullen. Na het invullen van de contactgegevens kunt u helaas niet direct terug naar het formulier. Er zijn 2 methoden om u aan te melden:

Methode 1: via het aanvraagformulier:

  1. U klikt op het aanvraagformulier.
  2. U Kopieert het internet adres van die pagina of u voegt het toe als favoriet.
  3. U logt in met eHerkenning. U vult uw contactgegevens in en drukt op Opslaan.
  4. U zoekt het aanvraagformulier op (via het internet adres op of de favoriet).
  5. U bent nog ingelogd met eHerkenning dus u kunt het formulier nu invullen.
  6. Wilt u tussentijds stoppen en de gegevens opslaan druk dan altijd op de knop 'Tussentijds opslaan'.
  7. Via het klantportaal Mijn Overijssel kunt u het opgeslagen formulier weer openen en verder invullen.

Methode 2: via het klantportaal Mijn Overijssel:

  • U klikt op de knop Mijn Overijssel.
  • U logt in met eHerkenning. U vult uw contactgegevens in en drukt op Opslaan. U kunt uitloggen als u niet direct een formulier wilt invullen.
  • Blijft u ingelogd dan kunt u de stappen 4 t/m 7 uitvoeren.