Klantportaal Mijn Overijssel en eHerkenning

Per 2 mei 2024 is inloggen met eHerkenning EH3 of DigiD verplicht
Organisaties die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel kunnen inloggen met eHerkenning (minimaal EH3 en gemachtigd voor onze dienst 'Ondernemersloket') en particulieren kunnen inloggen met DigiD (met sms-controle).

U maakt automatisch gebruik van het klantportaal Mijn Overijssel als u inlogt met eHerkenning of DigiD.

eHerkenning bij de Provincie Overijssel

Heeft u ingelogd op een formulier dan heeft u de mogelijkheid om het formulier tussentijds op te slaan. Heeft u een formulier ingediend dan kunt u de aanvraag van begin tot eind volgen via het klantportaal Mijn Overijssel. Niemand anders kan uw formulieren zien. Ook wij niet.
Ziet u uw aanvraag niet in het klantportaal neem dan contact op met het Overijssel Loket.

Voor welke dienst moet u gemachtigd worden?

U heeft voor Provincie Overijssel een eHerkenningsmiddel van minimaal niveau EH3 nodig én een machtiging voor onze dienst ondernemersloket. De eHerkenningsleverancier óf de Machtigingen Beheerder van uw eigen organisatie kan u machtigen.

Ik wil eHerkenning aanvragen

U kunt eHerkenning aanvragen bij 6 door de Rijksoverheid erkende leveranciers via de website eHerkenning. Alleen zij mogen eHerkenning leveren. Het aanvragen van een eHerkenningsmiddel kost geld. Bekijk het stappenplan eHerkenning | Stappenplan eHerkenning aanvragen. Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en kan dus maar door 1 persoon gebruikt worden. Bedrijven en organisaties kunnen één of meer eHerkenningsmiddelen aanschaffen voor hun eigen medewerkers.

De eerste keer dat u bij ons inlogt met EHerkenning

Als u voor het eerst inlogt dan moet u, alleen de eerste keer, uw contactgegevens invullen. Na het invullen van de contactgegevens kunt u helaas niet direct terug naar het formulier. Er zijn 2 methoden om u aan te melden:

Methode 1: via het aanvraagformulier:

  1. U klikt op het aanvraagformulier.
  2. U Kopieert het internet adres van die pagina of u voegt het toe als favoriet.
  3. U logt in met eHerkenning. U vult uw contactgegevens in en drukt op Opslaan.
  4. U zoekt het aanvraagformulier op (via het internet adres op of de favoriet).
  5. U bent nog ingelogd met eHerkenning dus u kunt het formulier nu invullen.
  6. Wilt u tussentijds stoppen en de gegevens opslaan druk dan altijd op de knop 'Tussentijds opslaan'.
  7. Via het klantportaal Mijn Overijssel kunt u het opgeslagen formulier weer openen en verder invullen.

Methode 2: via het klantportaal Mijn Overijssel:

  • U klikt op de knop Mijn Overijssel.
  • U logt in met eHerkenning. U vult uw contactgegevens in en drukt op Opslaan. U kunt uitloggen als u niet direct een formulier wilt invullen.
  • Blijft u ingelogd dan kunt u de stappen 4 t/m 7 uitvoeren.

Voor vragen kunt u terecht bij het Overijssel Loket.

Waarom is inloggen met EH3 verplicht?

Wij zijn verplicht om ervoor te zorgen dat u uw zaken veilig en betrouwbaar kunt regelen bij de provincie Overijssel. eHerkenning niveau 3 (EH3) gebruiken wij omdat dat niveau het meest gebruikte eHerkenningsmiddel is en gezien kan worden als de standaard inlog.

  • Heeft u een eHerkenning niveau EH1 of EH2? Dan moet u deze bij uw leverancier laten verhogen naar niveau EH3. Mogelijk moet daar extra voor betalen.
  • Heeft u nog geen eHerkenning? Dan kunt u een eHerkenningsmiddel kopen bij één van de zes leveranciers. U kiest zelf een leverancier. Op de website eHerkenning vindt u alle informatie over de kosten en het gebruik van eHerkenning.
  • Als u een middel op niveau EH3 heeft dan moet u mogelijk opnieuw voor onze dienst ondernemersloket gemachtigd worden om weer in te kunnen loggen in het klantportaal en onze formulieren.​
DigiD bij de Provincie Overijssel

U kunt als particulier inloggen met DigiD met een sms-code. Heeft u ingelogd dan kunt u een formulier tussentijds opslaan. Heeft u een formulier ingediend dan kunt u de aanvraag van begin tot eind volgen via het klantportaal Mijn Overijssel. Niemand anders kan uw formulieren zien. Ook wij niet.
Ziet u uw aanvraag niet in het klantportaal neem dan contact op met het Overijssel Loket: 038 499 88 99.

Waarom inloggen met DigiD en een sms-code?

Wij zijn verplicht om ervoor te zorgen dat u uw zaken veilig en betrouwbaar kunt regelen bij de provincie Overijssel. Wij verhogen het betrouwbaarheidsniveau van de DigiD van niveau Basis naar niveau Midden. Dit betekent dat u inlogt met een gebruikersnaam met wachtwoord én een sms-code. Niveau Midden biedt meer veiligheid. Het is het meest gebruikte niveau en kan als de standaard worden gezien.

Ik wil DigiD aanvragen

Ga naar DigiD aanvragen | DigiD voor het gratis aanvragen van een DigiD.

Het klantportaal Mijn Overijssel
Wat kunt u verwachten in het klantportaal als u inlogt met eHerkenning of DigiD?

Heeft u ingelogd op onze formulieren dan ziet u de volgende gegevens terug in het klantportaal Mijn Overijssel. 

  • Uw tijdelijk opgeslagen formulieren.
  • Uw openstaande zaken met een statusoverzicht.
  • Uw afgehandelde zaken met het resultaat.

​​U kunt in het klantportaal Mijn Overijssel:

  • uw tijdelijk opgeslagen formulieren zelf verwijderen;
  • uw contactgegevens aanpassen zoals telefoonnummer en e-mailadres;
  • memo's toevoegen aan een zaak. De memo's kunnen wij alleen zien als wij uw zaak in behandeling hebben;
  • bijlagen nasturen die bij een zaak horen. In het formulier hoeft u dan geen NAW-gegevens in te vullen.​​​​​​
Wie heeft er toegang tot het klantportaal?

U bent, als aanvrager, de enige die toegang heeft tot het klantportaal. Niemand anders kan uw gegevens inzien. Ook wij niet.

Wat vindt u niet terug in het klantportaal?
  • U kunt geen formulier starten vanuit het klantportaal. Dit doet u op de Loket pagina's.
  • U kunt geen ingediende terugvinden die u vóór 2023 heeft ingediend. Die gegevens kunt u opvragen bij het Overijssel Loket.