Klantportaal Mijn Overijssel en eHerkenning

Per 2 mei 2024 is inloggen met digiD of eHerkenning EH3 verplicht
Particulieren kunnen inloggen met DigiD (met sms-controle) en organisaties kunnen inloggen eHerkenning (minimaal EH3 en gemachtigd voor onze dienst 'Ondernemersloket').

Uw opgeslagen en verzonden formulieren komen automatisch beschikbaar in het klantportaal Mijn Overijssel

Hoe kunt u gebruik maken van het klantportaal?

Als u inlogt met DigiD of met eHerkenning dan maakt u automatisch gebruik van het klantportaal Mijn Overijssel. U kunt u (opgeslagen) formulier terugvinden in Mijn Overijssel.

Wat kunt u verwachten in het klantportaal als u inlogt met eHerkenning of DigiD?

Heeft u ingelogd op onze formulieren dan ziet u de volgende gegevens terug in het klantportaal Mijn Overijssel. 

  • Uw tijdelijk opgeslagen formulieren.
  • Uw openstaande zaken met een statusoverzicht.
  • Uw afgehandelde zaken met het resultaat.

​​U kunt in het klantportaal Mijn Overijssel:

  • uw tijdelijk opgeslagen formulieren zelf verwijderen;
  • uw contactgegevens aanpassen zoals telefoonnummer en e-mailadres;
  • memo's toevoegen aan een zaak. De memo's kunnen wij zien als wij uw zaak in behandeling hebben;
  • bijlagen nasturen die bij een zaak horen. In het formulier hoeft u dan geen NAW-gegevens in te vullen.​​​​​​
Wie heeft er toegang tot het klantportaal?

U bent, als aanvrager, de enige die toegang heeft tot het klantportaal. Niemand anders kan uw gegevens inzien. Ook wij niet.

Wat vindt u niet terug in het klantportaal?
  • U kunt geen formulier starten vanuit het klantportaal. Dit doet u op de productpagina.
  • U kunt geen ingediende subsidieaanvragen terugvinden die u vóór 2023 heeft ingediend. Die gegevens kunt u opvragen bij het Overijssel Loket. 

DigiD of eHerkenning?

Per 2 mei 2024 is inloggen met DigiD en een sms-code verplicht. Doet u een aanvraag voor een bedrijf, stichting of vereniging dan maakt u gebruik van eHerkenning (EH3).

DigiD bij de Provincie Overijssel

U kunt inloggen met een sms-code. Heeft u een formulier ingezonden dan kunt u de aanvraag van begin tot eind volgen via het klantportaal Mijn Overijssel. Niemand anders kan uw formulieren zien. Ook wij niet. Ziet u uw aanvraag niet in het klantportaal neem dan contact op met het Overijssel Loket: 038 499 88 99.

Vanaf 2 mei 2024 verandert het inloggen met DigiD

Wij zijn verplicht om ervoor te zorgen dat u uw zaken veilig en betrouwbaar kunt regelen bij de provincie Overijssel. Daarom gaan wij over op verplicht inloggen. Wij verhogen het betrouwbaarheidsniveau van de DigiD van niveau Basis naar niveau Midden. Dit betekent dat u inlogt met een gebruikersnaam met wachtwoord én een sms-code. Niveau Midden biedt meer veiligheid. Het is het meest gebruikte niveau en kan als de standaard worden gezien.

Ik wil DigiD aanvragen

Ga naar DigiD aanvragen | DigiD voor het gratis aanvragen van een DigiD.

eHerkenning bij de Provincie Overijssel

U kunt met uw eHerkenningsmiddel bij ons inloggen op de e-formulieren en op het klantportaal Mijn Overijssel. Heeft u een formulier ingezonden dan kunt u de aanvraag van begin tot eind volgen via het klantportaal Mijn Overijssel. Niemand anders kan uw formulieren zien. Ook wij niet.

Vanaf 2 mei 2024 is inloggen met EH3 verplicht

Wij zijn verplicht om ervoor te zorgen dat u uw zaken veilig en betrouwbaar kunt regelen bij de provincie Overijssel. Daarom gaan wij over op verplicht inloggen. Waarom betrouwbaarheidsniveau EH3? EH3 biedt meer veiligheid en is het meest gebruikte eHerkenningsmiddel en kan als de standaard worden gezien.

  • Heeft u een eHerkenning niveau EH1 of EH2? Dan moet u deze bij uw leverancier laten verhogen naar niveau EH3.
  • Heeft u nog geen eHerkenning? Dan kunt u een eHerkenningsmiddel kopen bij één van de zes leveranciers. Daar vindt u ook alle informatie over het gebruik van eHerkenning.
  • Als u een middel op niveau EH3 heeft dan moet u mogelijk opnieuw voor onze dienst ondernemersloket gemachtigd worden om weer in te kunnen loggen in het klantportaal en onze formulieren.​
Ik wil eHerkenning aanvragen

U kunt eHerkenning aanvragen bij 6 door de Rijksoverheid erkende leveranciers. Alleen zij mogen eHerkenning leveren. Het aanvragen van een eHerkenningsmiddel kost geld. Bekijk het stappenplan eHerkenning | Stappenplan eHerkenning aanvragen. Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en kan dus maar door 1 persoon gebruikt worden. Bedrijven en organisaties kunnen één of meer eHerkenningsmiddelen aanschaffen voor hun eigen medewerkers.

Voor welke dienst moet u gemachtigd worden?

U heeft voor Provincie Overijssel de dienst ondernemersloket bij Provincie Overijssel nodig. De eHerkenningsleverancier of de Machtigingen Beheerder van uw eigen organisatie kan u machtigen.

Welk betrouwbaarheidsniveau voor eHerkenning heeft u nodig?

Om gebruik te kunnen maken van onze diensten heeft u een eHerkenningsmiddel van minimaal niveau EH3 nodig en een machtiging voor onze dienst ondernemersloket.

De eerste keer dat u inlogt met EHerkenning

Wilt u een formulier invullen met eHerkenning dan moet u, alleen de eerste keer, uw contactgegevens invullen. Na het invullen van de contactgegevens kunt u helaas niet direct terug naar het formulier. Er zijn 2 methoden om u aan te melden:

Methode 1: via het aanvraagformulier:

  1. U klikt op het aanvraagformulier.
  2. U Kopieert het internet adres van die pagina of u voegt het toe als favoriet.
  3. U logt in met eHerkenning. U vult uw contactgegevens in en drukt op Opslaan.
  4. U zoekt het aanvraagformulier op (via het internet adres op of de favoriet).
  5. U bent nog ingelogd met eHerkenning dus u kunt het formulier nu invullen.
  6. Wilt u tussentijds stoppen en de gegevens opslaan druk dan altijd op de knop 'Tussentijds opslaan'.
  7. Via het klantportaal Mijn Overijssel kunt u het opgeslagen formulier weer openen en verder invullen.

Methode 2: via het klantportaal Mijn Overijssel:

  • U klikt op de knop Mijn Overijssel.
  • U logt in met eHerkenning. U vult uw contactgegevens in en drukt op Opslaan. U kunt uitloggen als u niet direct een formulier wilt invullen.
  • Blijft u ingelogd dan kunt u de stappen 4 t/m 7 uitvoeren.