Verzoek tot vaststelling subsidie

Is uw project afgelopen?

Nadat uw project is afgelopen moet u ons in de meeste gevallen een eindverantwoording sturen. U geeft daarin aan of de activiteiten zijn uitgevoerd en op welke manier. In de brief (verleningsbeschikking) die u van ons heeft ontvangen staat welke documenten u moet meesturen. De hoogte van de subsidie (arrangement) bepaalt wat wij willen ontvangen als eindverantwoording. Wij sturen u binnen 13 weken een brief.

Direct eindverantwoording indienen

Let op: gebruik geen DigiD als u voor of namens een stichting, vereniging of bedrijf aanvraagt. U kunt dan alleen uw persoonlijke adresgegevens invullen en niet de adresgegevens van uw organisatie. Bent u een particulier dan kunt u wel gebruik maken van DigiD.

Hieronder leest u wanneer u een eindverantwoording moet indienen.

Arrangement 1: subsidies tot € 25.000,-

Een subsidie van minder dan € 25.000,- wordt in de meeste gevallen direct vastgesteld. Dat wil zeggen dat de subsidie gelijk wordt vastgesteld zonder voorafgaande subsidieverlening. Dit geldt ook als de subsidiabele activiteiten nog moeten plaatsvinden.
U moet wel een administratie bijhouden. De subsidieadministratie bestaat minimaal uit facturen, betaalbewijzen, subsidiebesluiten en financiële bijdragen van derden en, voor zover van toepassing, een overzicht van de gewerkte uren. Bij een eventuele controle kunt u deze documenten laten zien. De documenten bewaard u na afloop van de subsidieperiode maximaal één jaar.

Wanneer moet u wel de kosten verantwoorden?

Als het gaat om:

  • subsidies waarop de AGVV of LVV (europese staatssteunregels) van toepassing is;
  • subsidies waarvoor de SiSa-verantwoording van toepassing is. Dit geldt alleen voor gemeenten.

De subsidie wordt in die gevallen op dezelfde manier verleend en vastgesteld als subsidies vanaf € 125.000,-.

Arrangement 2: subsidies van € 25.000,- tot € 125.000,- (eindverantwoording over de prestaties)

Bij subsidies tussen de € 25.000,- en € 125.000,- vragen wij altijd om een verantwoording. U stuurt bij de eindverantwoording een inhoudelijk verslag mee waarin u beschrijft in welke mate de activiteiten waarvoor u subsidie heeft gekregen zijn uitgevoerd. Het inhoudelijk verslag is vorm vrij en mag ook een verslag zijn dat u al voor andere zaken heeft gebruikt. Het moet voldoende informatie bevatten zodat wij vast kunnen stellen dat de activiteiten zijn uitgevoerd.
Ook moet u een administratie bijhouden. De subsidieadministratie bestaat minimaal uit facturen, betaalbewijzen, subsidiebesluiten en financiële bijdragen van derden en, voor zover van toepassing, een overzicht van de gewerkte uren. Bij een eventuele controle kunt u deze documenten laten zien. De documenten bewaard u maximaal één jaar na de subsidievaststelling.

In de brief noemen wij de datum wanneer de eindverantwoording ingediend moet zijn. Dit is binnen 13 weken nadat het project is afgelopen.

Wanneer moet u wel de kosten verantwoorden?

Als het gaat om:

  • subsidies waarop de AGVV of LVV (europese staatssteunregels) van toepassing is;
  • subsidies waarvoor de SiSa-verantwoording van toepassing is. Dit geldt alleen voor gemeenten, of;
  • als door de aard van de activiteiten vooraf geen realistische berekening gemaakt kan worden.

De subsidie wordt in die gevallen op dezelfde manier verleend en vastgesteld als subsidies vanaf € 125.000,-.

Arrangement 3: subsidies van € 125.000,- of meer (eindverantwoording over de prestaties én kosten)

Bij subsidies van € 125.000,- of hoger vragen wij altijd om een inhoudelijke verslag en een kostenverantwoording. U stuurt bij de eindverantwoording een inhoudelijk verslag mee. Als u de activiteiten niet, niet helemaal of niet volgens de voorschriften heeft uitgevoerd, dan wordt de subsidie naar redelijkheid lager of op nul vastgesteld. Wij houden hierbij rekening met eventuele bijzondere omstandigheden.

In het formulier 'Verzoek tot subsidievaststelling' vragen wij u om de kostenverantwoording van de werkelijk gemaakte kosten in te vullen. Dit is een overzicht van alle kosten die u voor de activiteiten waarvoor u subsidie heeft gekregen, gemaakt heeft. Als het om een samenwerkingsverband gaat dan stuurt u ook het Excel-document 'Financiële bijlage bij een samenwerkingsverband' mee. U kunt deze opvragen bij het Overijssel Loket.

Bij een eventuele controle kunt u met uw administratie aantonen dat u deze kosten heeft gemaakt. De subsidieadministratie bestaat minimaal uit facturen, betaalbewijzen, subsidiebesluiten en financiële bijdragen van derden en, voor zover van toepassing, een overzicht van de gewerkte uren. De documenten bewaart u maximaal één jaar na de subsidievaststelling.

In de brief noemen wij de datum wanneer het verzoek ingediend moet zijn. Dit is binnen 13 weken nadat het project is afgelopen.

U hoeft geen financiële documenten meer mee te sturen bij de eindverantwoording behalve bij een samenwerkingsverband

Gedeputeerde Staten hebben besloten om de controle verklaringen af te schaffen, met terugwerkende kracht tot 1 juli 2011. Het gaat om verleende, maar nog niet vastgestelde subsidies. Hiermee verlagen wij de administratieve lasten zodat u ons sneller een financiële verantwoording kunt toesturen.

De volgende documenten hoeft u niet meer meer te sturen:

  • Een verklaring inzake werkelijke kosten en opbrengsten of een bestuursverklaring.
  • Een financieel verslag of gespecificeerde uren- en/of kostenverantwoording.
  • Een controle verklaring van de accountant.

De financiële gegevens vragen wij nu uit in het formulier 'Indienen verzoek tot vaststelling' in het onderdeel Kostenverantwoording.

Heeft u al kosten gemaakt voor het opvragen van de controle verklaring?

Deze kosten blijven gewoon voor subsidie in aanmerking komen maar alleen als dit in de brief stond. De subsidie voor de controle verklaring is maximaal het genoemde subsidiebedrag in uw brief.

Wanneer moet u nog wel een accountantsverklaring meesturen?
Als dit na 2022 in de brief genoemd staat en voor provinciale regelingen die niet in het Uitvoeringsbesluit staan

Voor de accountantsverklaring maak u gebruik van het document 'Controleverklaring' dat u kunt opvragen bij het Overijssel Loket. De toelichting vindt u in het Controleprotocol 2011.

Voor de volgende regelingen moet u dus nog steeds een controle verklaring van uw accountant meesturen maar alleen als dit in de brief als verplichting is opgenomen:

  • Regeling Europese Landbouwsubsidies 2023-2027 Overijssel.
  • Regeling POP 3 subsidies provincie Overijssel.
  • Subsidieregeling Energiefonds Overijssel 2024.
  • Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls natuur en landschap Overijssel 2024.
  • Subsidieregeling Natuur- en Landschapsbeheer 2024.
  • Subsidieregeling rivierdijken.
  • Subsidieverordening Bodemsanering Bedrijfsterreinen Overijssel.

Als u twijfelt dan kunt u contact opnemen met het Overijssel Loket.

Controleprotocol 2011: accountantscontrole voor subsidies

1. Inleiding

  1. Dit controleprotocol gaat over de subsidies die de provincie Overijssel aan organisaties verstrekt.
  2. Met dit controleprotocol geven wij aanwijzingen over de reikwijdte en de intensiteit van de controle aan de accountant die belast is met de controle van de, door subsidieontvanger, bij Provincie Overijssel in te dienen aanvraag tot subsidievaststelling.
  3. De Provincie Overijssel of haar accountant kan een review uitvoeren op de uitgevoerde accountantscontrole inzake de subsidie. De accountant, die de controle uitvoert, verstrekt de Provincie Overijssel alle inlichtingen en bescheiden. De eventuele extra kosten van deze accountant in verband met review zijn niet voor rekening van de Provincie Overijssel.
  4. De volgende regelgeving, documenten en begrippen zijn van toepassing:
    • Uitvoeringsbesluit Subsidies (UBS), vastgesteld door Gedeputeerde Staten, d.d. xxxxx en de Algemene subsidieverordening, vastgesteld door provinciale Staten, d.d. xxxxx.
    • Europese regelgeving (met name inzake aanbesteding, staatssteun en mededinging) .
    • Beschikkingen toegekend door Gedeputeerde Staten van Overijssel op basis van de ingediende aanvraag.
    • Specifieke regelgeving van de betreffende subsidie.
    • De accountant: de externe accountant van de organisatie. De externe accountant dient een Register Accountant (RA) of een Accountant Administratieconsulent (AA) te zijn.
    • Verplichtingen: in overeenstemming met de regelgeving zijn schriftelijk vastgestelde schulden aan de uiteindelijke uitvoerder juridisch afdwingbaar.
  5. Dit controleprotocol is van toepassing op het verstrekken van controleverklaringen en voor subsidies boven een waarde van € 125.000,- volgens het UBS.
  6. Per beschikking wordt één controleverklaring overlegd. De financiële verantwoording dient per prestatie plaats te vinden. En een inhoudelijk verslag moet worden toegevoegd, daarin is aangegeven voor welk deel de afgesproken prestatie(s) zijn gerealiseerd.
  7. In dit controleprotocol wordt beschreven welke uitgangspunten en controletoleranties gelden bij de uitvoering van de controle door de accountant van de organisatie voor de verantwoording over de subsidies van Provincie Overijssel. Dit controleprotocol geeft aan op welke manier over de uitkomsten van deze controle gerapporteerd moet worden.

2. Uitgangspunten voor de controle

De controle moet betrouwbaar de financiële verantwoording, de rechtmatige besteding van de ter beschikking gestelde middelen en de verificatie (beoordeling) van een deugdelijke totstandkoming/realisatie van de prestatie omvatten.

Van de accountant wordt verwacht dat hij niet alleen controleert dat de in het verslag opgenomen financiële gegevens betrouwbaar en rechtmatig zijn, maar ook dat:

  • de uitgaven passen binnen het kader van de geldende regelgeving (1.4 a/b/c/d);
  • de middelen zijn aangewend voor het doel/de prestaties waarvoor de beschikking is verstrekt;
  • de uitgaven plaats hebben gevonden binnen de periode zoals opgenomen in de beschikking;
  • de aan de uitgaven ten grondslag liggende verplichtingen zijn aangegaan in de periode tussen de begin- en einddatum van de beschikking;
  • bewijsstukken aanwezig zijn waaruit blijkt dat de vermelde prestaties zoals opgenomen in de beschikking ook zijn uitgevoerd/gerealiseerd;
  • de inkopen van een organisatie op een marktconforme manier plaatsvinden;
  • de staatssteunregels correct zijn toegepast;
  • de bestedingen rechtmatig zijn en de facturen betaald zijn;
  • indien van toepassing, de organisatie een proces-verbaal van oplevering van de prestatie opgemaakt heeft;
  • de prestatie goed tot stand is gekomen/gerealiseerd: dit betekent dat de controle zich richt op de vraag of de organisatie ervoor gezorgd heeft dat de (gegevens voor de) indicator correct zijn verzameld/geregistreerd;
  • juiste en betrouwbare dossiervorming aanwezig is (een deugdelijke administratie met bewijsstukken/opdrachten/facturen die langere tijd bewaard worden);
  • het verplichtingenbegrip juist is toegepast (zie punt 1.4 f);
  • geen (compensabele) BTW als lasten opgevoerd zijn als deze door de organisatie kan worden teruggevorderd van de Belastingdienst of via het BTW-compensatiefonds;
  • de financiële informatie in overeenstemming is met de in de verantwoording opgenomen niet financiële informatie;
  • het opgenomen uurtarief op een juiste manier is berekend;
  • de aan de subsidie bestede mensuren juist tot stand zijn gekomen;
  • de aan de subsidie toe te rekenen ontvangsten in mindering zijn gebracht op de subsidiabele uitgaven.

3. Controletolerantie

Bij de oordeelsvorming over de naleving van de subsidievoorwaarden streeft de accountant naar een redelijke mate van zekerheid. Als dit begrip voor het gebruik van statistische technieken gekwantificeerd moet worden, dan moet uitgegaan worden van een betrouwbaarheid van 95 procent.

Een controleverklaring met een goedkeurende strekking betekent dat, gegeven eerder genoemde betrouwbaarheid, de meest waarschijnlijke fout in de financiële verantwoording niet groter is dan één procent van het totaal financieel belang van die verantwoording. De hierna vermelde tabel is van toepassing.

Tabel
Soort verklaring Goedkeurend Met beperking Oordeelonthouding Afkeurend
Fouten in de verantwoording ≤ 1% > 1% en ≤ 3% n.v.t. > 3%
Onzekerheden in de controle ≤ 3% > 3% en ≤ 10% > 10% n.v.t.


4. Rapportage

Een model van een goedkeurende controleverklaring kunt u opvragen bij het Overijssel Loket.